Historien om H.C ANDERSEN dugen

H.C. ANDERSEN designet inviterer både børn og voksne til at gå på opdagelse i et eventyrligt univers, som er kendt og elsket over hele verden. Designet trækker tråde helt tilbage til 1920’erne, men som i alle eventyr har der været prøvelser undervejs. Til gengæld fik designet kongelig bevågenhed, da det endelig blev lanceret i 1952. Få historien om et levende design, som Dronning Ingrid købte som den første, og hvor der til stadighed væves videre på eventyret.

1920’erne

Vi rejser tilbage i vores historie. I 1920’erne satser man som noget nyt og ret visionært for den tid – på kunstnersamarbejder for at udvikle specielle design. Arkitekt og grafisk formgiver Knud V. Engelhardt får til opgave at skabe en dug med H.C. Andersens klassiske motiver hentet fra både eventyr og papirklip. Arkitekten venter flere år på et portræt af H.C. Andersen i silhuet, som han vil bruge på dugen, og undervejs opstår der i en anden forbindelse dybe uoverensstemmelser mellem Engelhardt og ejeren af familievæveriet, Henrik Georg Jensen. Det sætter en stopper for dugen. Designsamarbejdet bliver senere genoptaget, men eventyrdugen når ikke at blive færdig inden arkitektens død i 1931.

1950’erne

Nu lægges eventyrfortællingen i hænderne på Inger M. Blegvad Klint. Hun arbejder videre på designet, fordyber sig i H.C. Andersens eventyr og finder yderligere inspiration på de museer, hun besøger på sine rejser. Det færdigtegnede mønster betager med sin rokokostil, men det tager sin tid at få rettighederne på plads, så det er først i 1952, dugen kan lanceres på en stor tekstilmesse. H.C. ANDERSEN designet forener fortællekunst og vævekunst på tværs af tidsaldre og opnår royal anerkendelse ved lanceringen, da Dronning Ingrid som den første kunde køber en dug til 30 personer.

1960’erne

Familievirksomheden har nu fået en ung Bent Georg Jensen i front, og hans dybe forståelse af håndværk og sans for tidløs kvalitet præger dagligdagen. Dugen bliver produceret med stolthed indtil 1963, hvor der kommer nye maskiner på væveriet, som mønstrets komposition ikke egner sig til. Designfortællingen lever dog videre på væggene i hovedkvarteret, hvor originaltegningerne til dugen bliver hængt op i glas og ramme. Og her hænger de stadig, som en eviggyldig påmindelse om designarven og fortællingens kraft.
1990’erne
I 1995 finder Bent Georg Jensen eventyrdesignet frem igen og ændrer disponeringen af motiverne til en ny helhed, som kan produceres efter de nyeste væveteknikker. Han sætter også sit eget præg på designet ved at give det et mere moderne mønsterudtryk og tilføje et motiv til dugen, der var en del af det oprindelige designoplæg fra 1920’erne: den lille havfrue, som nogle år senere, i 2000, hopper ned af stenen.
Dugens design
Eventyrmotiverne illustrerer ”Svinedrengen”, ”Kejserens nye klæder”, ”Klodshans”, ”Den grimme ælling”, ”Prinsessen på Ærten”, “Den Standhaftige Tinsoldat” – yderligere ses den store hund fra ”Fyrtøjet”, den store kejser fra ”Hyrdinden og Skorstensfejeren” og motiverne suppleres af gengivelser af H. C. Andersens papirklip Ole Lukøje, Danserinden, Slottet og den lille trold med op strakte arme og endelig Bent Georg Jensens motiv “Den Lille Havfrue”. Hele designet bindes sammen af en parade af tinsoldater, hvoraf én, anbragt vilkårligt i rækken, er ”Den standhaftige tinsoldat” med kun ét ben.