Design, der vækker minder

Elsebeth Gerner Nielsen
Elsebeth Gerner Nielsen
Hos Georg Jensen Damask ved vi, at vores design, og særligt vores duge, gerne går i arv gennem generationer. Påskedugen, Juledugen og  H.C. Andersendugen er blot nogle af de klassikere, som har fået en speciel betydning i mange hjem, og som er blevet en fast tradition på bordet ved særlige lejligheder år efter år. Ofte hører vi, at flere af vores kunder har arvet dugene eller fået dem i gave, og de kan, med en imponerende detaljegrad, gengive præcis hvornår de fik dem og af hvem. Alt dette vidner om, at dugene har opnået en personlig værdi, der går ud over design og ydre.

Historien i dugen

Julemiddage, påskefrokoster og fødselsdage – venner og familie samles rundt om bordet for at nyde hinanden. Og når minderne med tiden væver sig ind i dugen, bliver den et symbol på de øjeblikke, der har udspillet sig omkring den. Som en fortælling, der både favner fortid, men også gør plads til fremtid, og det nu, der hele tiden udspiller sig lige for øjnene af os. Dét er design, der transcenderer tid og tendenser – og som bliver ved med at fortælle historier længe efter, festen er forbi.

Elsebeth Gerner Nielsen, fhv. kulturminister og Rektor for Designskolen i Kolding, sagde det så præcist i sin tale til Design Awards 2019:

”Da jeg rejste hjemmefra, medbragte jeg et antal Georg Jensen damaskduge (Kolding-duge), gode håndklæder, sengetøj. Smukt bestik til 12 og det samme i stel. Jeg havde samlet på et B&G – stel, siden jeg blev konfirmeret. Dengang syntes jeg, at det var lidt fjollet, men det hørte sig til i min familie, at man skulle kunne dække et ordentligt bord, også selv om man boede nok så miserabelt.

I dag sætter jeg virkelig pris på, at jeg har disse gode ting, og jeg elsker at tænke tilbage på de fødselsdage og højtider, hvor min familie har givet mig de fine ting, som jeg stadig har. Mit hjem er på den måde fyldt med både kvalitet og gode historier. Gode minder. Og jeg vil aldrig nænne at smide noget af det ud. Tværtimod vil jeg glæde mig til at lade det gå videre til børn og børnebørn.

Set fra et miljøperspektiv, er der i høj grad brug for, at vi stopper køb-og-smid-væk-kulturen for i stedet at gøre os vældig umage med at købe noget, som holder – enten hele livet ud, eller som er så værdifuldt, at vi sørger for at give det videre til andre, når vi skiller os af med det. Som understøtter at vi går fra en lineær økonomi til en cirkulær økonomi.

Fortæl mig, hvad du har i dit hjem, og jeg skal fortælle dig, hvem du er.”