4 råd til en god nats søvn

Sengetøj vævet i naturmaterialer af høj kvalitet giver øget velvære og dermed en bedre søvnoplevelse.

Start med at vælge sengetøj i et materiale der tilgodeser dine behov, og som derved sikrer en bedre søvn. Sengetøj vævet i naturmaterialer af høj kvalitet, sikrer lang levetid og det tåler at blive brugt igen og igen, uden at miste hverken farve eller form.

Når vi væver sengetøj i bomuld anvender vi altid den bedste ægyptiske bomuld, med en gennemsnitlig fiberlængde på 32 mm Denne sort udgør blot 3-5% af den samlede bomuldsproduktion på verdensmarkedet. Garner af denne kvalitet sikrer ekstraordinær blødhed, da garnerne ikke spindes så hårdt, for at opnå optimal styrke. Vi kan derfor væve med færre tråde og opnå større åndbarhed, hvilket giver øget velvære og en bedre søvnoplevelse.

Vask

Vask sengetøj med almindeligt vaskemiddel til farvet tekstil – vi anbefaler vores DAMAVASK som samtidigt vedligeholder farverne. Vi anbefaler ikke brug af skyllemiddel.

Ægyptisk bomuld: Vask som udgangspunkt ved 60°C. Hvidt tåler vask ved 95°C, men det er unødvendigt og slider hårdt på bomuldsfibrene og miljøet. Bomuldens fibre åbnes allerede ved 60°C og bliver rene ved denne temperatur. Hvis sengetøjet kun har været brugt få gange kan vask ved 40°C også være tilstrækkeligt. Vi anbefaler at du folder produktet helt ud inden vask og undgår overfyldning af maskinen. Stræk sengetøjet let efter vask.

Hvor ofte?

Vi anbefaler, at sengetøjet vaskes hver 14. dag. Vi afgiver hudceller og fugt  mens vi sover, og for at undgå husstøvmider og allergi er det vigtigt at sengetøjet er friskt og rent. Ikke mindst for vores eget velværes skyld. Findes der i øvrigt noget bedre end at krybe i en seng redt med en friskluftet dyne og nyvasket sengetøj?

Tørring

Hængetørring er mest skånsomt og giver det glatteste sengetøj uden strygning. Sengetøjet kan også stryges, så det bliver ekstra glat i overfladen. Rulning er også en mulighed, men det slider mere på fibrene. Vi anbefaler ikke tørretumbling, da det slider unødigt meget på fibrene – langt mere end både strygning og rulning.

Luftning

Luft ud i soveværelset hver morgen, ryst dyner og puder. Læg gerne sengetæppe over sengetøjet, men aldrig før madras, dyner og puder har fået lov at ånde efter natten - støv og fugt har hverken du eller sengetøjet godt af. Hæng, hvis muligt, gerne dynerne ud til luftning, men hæng dem i skyggen, så solen ikke mørner fibrene.